Palvelut

Rauhallinen eläinlääkäriasema ja hammasröntgen kissalle ja koiralle Lempäälässä

Vetvuores on yksityinen pieneläinvastaanotto Tampereen Vuoreksessa. Eläinlääkärit Reija Junkkari, Inki Leivo ja Sanna Hannula sekä pieneläinhoitaja Anne Leinonen tarjoavat apua tarvitsevalle lemmikille kiireettömän ja rauhallisen käynnin. Kerrothan aikaa varatessasi, mikäli lemmiksi on erityisen arka tai jännittää eläinlääkärikäyntejä. Otamme tämän huomioon palvelussamme.

Terveystarkastus

Jokainen koira ja kissa tarvitsee terveystarkastuksen ja asianmukaiset rokotukset, jotka ovat tae lemmikin hyvinvointiin. Klinikkamme tarjoaa lemmikillesi perusterveydenhoidon, jonka tarkoituksena on paitsi huolehtia lemmikin sen hetkisestä hyvinvoinnista, myös ennaltaehkäistä monia sairauksia.

Eläinlääkäri koiralle akuutin sairastumisen yhteydessä

Lemmikin sairastumiseen voivat johtaa useat tekijät. Sairas tai kivusta kärsivä lemmikki ei käyttäydy tavalliseen tapaan, vaan käytökseen tulee aina jokin erityinen piirre, joka voi joskus olla hyvinkin pieni. Lemmikin käyttäytymistä on näin ollen hyvä tarkkailla päivittäin. Heikentynyt ruokahalu, juomisen määrän muutokset tai muutokset lemmikin aktiivisuudessa tai sosiaalisuudessa ovat seikkoja jotka voivat olla merkkejä sairaudesta.

Hammashoidot

Koiran ja kissan suun terveydestä huolehtiminen on hyvin tärkeää. Koiran tai kissan hampaita voi ja kannattaa pestä säännöllisesti kotona. Tämän lisäksi hampaat tulisi tarpeen mukaan puhdistaa ultraäänellä eläinlääkärin vastaanotolla. Usein suusta on tarpeen ottaa myös röntgenkuvat, jotta nähdään hampaiden juurien ja kiinnityskudoksen kunto. Huonokuntoiset hampaat voi olla tarpeen poistaa, mutta useita vaurioita voidaan hoitaa myös niin, että hammas säästetään.

Virtsaamiseen liittyvät vaivat

Koira tai kissa juo normaalisti noin 0,5–1 dl vettä painokiloa kohden vuorokaudessa. Jos lemmikkisi juo jatkuvasti tätä enemmän, kannattaa ottaa yhteyttä eläinlääkäriin syyn selvittämiseksi. Myös selvästi lisääntynyt virtsan määrä, virtsan värin selvä muutos tai tihentynyt virtsaamistarve voivat olla merkkejä sairaudesta. Oireiden taustalla voi olla esimerkiksi aineenvaihduntasairauksia, tulehduksia tai virtsakiteitä ja virtsakiviä.

Diagnoosiin pääsemiseksi tarvitaan usein veri- ja virtsanäyte, sekä rakon ultraäänitutkimus. Virtsatietulehduksen ollessa kyseessä on usein perusteltua tehdä virtsasta myös bakteeriviljely ja herkkyysmääritys, jotta voidaan valita oikea antibiootti. Virtsakivien liuottamiseksi riittää toisinaan pelkkä oikea ruokavalio, mutta joskus tarvitaan myös huuhtelua tai leikkaushoitoa. Eläinlääkäri tekee diagnoosin ja hoito suunnitellaan sen perusteella.

Korvatulehdus – eläinlääkäri kissalle ja koiralle

Koiran ja kissan korvatulehdukset ovat hyvin yleinen syy hakeutua eläinlääkärin vastaanotolle. Korvatulehdus ei kuitenkaan koskaan ole itse sairaus, vaan aina oire. Yleisimpiä taustasyitä ovat atooppinen ihosairaus ja/tai ruoka-aineyliherkkyys. Myös muut ihon kuntoon vaikuttavat sairaudet voivat häiritä korvakäytävän ihon normaalia toimintaa ja altistaa mikrobien ylikasvulle. Muita mahdollisia taustasyitä ovat esimerkiksi vierasesineet ja korvien rakenteellinen ahtaus, tai esim. uimisen seurauksena korvaan jäänyt liiallinen kosteus. Korvapunkkiepäilyn yhteydessä eläinlääkäri tekee kissalle diagnoosin korvatutkimuksen ja -näytteen perusteella.

Korvatulehduksen hoidon onnistumisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää selvittää kunkin potilaan kohdalla kaikki tulehduksen syntyyn vaikuttaneet taustasyyt. Jos tätä työtä ei tehdä kunnolla, on vaivan parantaminen mahdotonta.

Hoidon onnistumisen kannalta on todella tärkeää, että eläinlääkäri ja asiakas keskustelevat avoimesti siitä, millainen kotihoito on mahdollista toteuttaa, sillä kotihoito on avainasemassa. On siis hyvin tärkeää kertoa eläinlääkärille, pystyykö esim. puhdistamaan ja lääkitsemään korvat ohjeiden mukaan kotona. Jos tätä ei syystä tai toisesta voi tehdä, ei suunniteltu hoito voi mitenkään onnistua, eikä korvatulehdusta saada parantumaan. Kannattaa myös muistaa, että koska korvatulehdus on oire, ei sairaus, se saattaa välillä uusia, vaikka kaikki olisi tehty suunnitelmien mukaan ja rutiinihoitoja voidaan joutua päivittämään.

Kohtutulehdus, pyometra, märkäkohtu – eläinlääkäri koiralle voi pelastaa hengen

Kohtutulehdus on narttukoiran tai -kissan henkeä uhkaava sairaus, joka kehittyy yleensä muutaman viikon kuluttua kiimasta. Kohtutulehduksen oireita voivat olla esim. kuume, lisääntynyt juominen, vaisu yleisolemus, heikentynyt ruokahalu tai ripuli. Mikäli steriloimattomalla narttukoiralla havaitaan yllä mainittuja oireita, saattaa eläinlääkäri olla koiralle jopa hengen pelastus. Tutkimukseen tulisi aina kuulua myös kohdun ultraäänitutkimus, jotta nähdään kohdussa mahdollisesti oleva neste. Kohtutulehdus voi olla avoin tai suljettu. Suljetussa kohtutulehduksessa kohdunsuu on tiukasti kiinni ja märkäeritettä kerääntyy kohtuun. Tällöin vaarana on kohdun seinämän pettäminen, jolloin märkäeritettä joutuu vatsaonteloon. Kohtutulehduksen hoitona on yleensä kohdun ja munasarjojen poistaminen kirurgisesti.

Valmistautuminen näytteenottoon ja nukutukseen

Mikäli eläinlääkäri suosittelee tai määrää jatkotoimenpiteitä, jotka vaativat rauhoittavaa lääkitystä tai nukutusta, tähän varataan erillinen aika. Leikkauspäivänä lemmikille ei anneta ruokaa, mutta vettä saa olla tarjolla. Koira on hyvä käyttää kunnolla tarpeillaan ennen klinikalle saapumista. Lääkkeiden ottamisesta toimenpidepäivänä tulee keskustella eläinlääkärin kanssa.

Luotettava ja ammattitaitoinen eläinlääkäri kissalle ja koiralle tuo mielenrauhaa paitsi lemmikille, myös omistajalle. Vetvuores Tampereella on juuri tällainen pieni ja rauhallinen klinikka. Ota yhteyttä, niin selvitämme puhelimessa, millaisen ajan varaamme lemmikillesi.